Бял хляб с прясна мая в хлебопекарна

Най-после реализирам една много отлагана публикация, благодарение на читателка на блога, която ме подтикна да покажа още една рецепта за въпросния уред - хлебопекарната.
Всички рецепти, които са дадени в книжките с рецепти са със суха мая. Винаги, когато правя нещо вкъщи използвам прясна/жива мая на кубче. Едната причина е, че съм свикнала да си я използвам в тестените нещица, а другата е, че е няколко пъти по-евтина от сухата мая. За сравнение - едно кубче струва почти колкото едно пакетче суха, но може да се използва за приготвянето на четири хляба, а не само на един. Затова след няколко десетки, може би, опита със суха мая, реших да експериментирам и с прясна. И тук дойдоха многократните опити с различно количество мая, при което хлябът или бухваше много малко, или пък опираше в капака на машината, така че част от коричката си оставаше залепнала за стъклото, което след това трябва и да се изчисти внимателно с гъба, за да не се надраска.

Бял хляб в хлебопекарна

Та, докато стигна до тези пропорции на рецептата минаха няколко месеца. В крайна сметка за успеха на един добре бухнал хляб разбрах, че стоят няколко фактора. Единият е течността да е затоплена, брашното също е желателно да е със стайна температура. Другото важно е какво брашно използаме. Аз лично използвам това и това. Доволна съм как се получава хлябът и с двата вида.

Необходими продукти:

10 г прясна мая
340 мл вода
1 с.л. олио
590 г бяло брашно
1 ч.л. захар
1 ч.л. сол

Първо измерваме всички продукти с точност. При използване на машина за хляб пропорциите са важни, затова е необходимо да имате и кухненска везна.
Разтваряме маята в част от водата, която трябва да е топла, но не и гореща!
След това в останалото отмерено количество (също топло) разтваряме солта и захарта.
Наливаме водата и разтворената мая в казанчето. Наливаме малко олио - около една или две супени лъжици.
Изсипваме брашното. Може да го пресеете предварително. Преди правех така, но от мързел пропускам вече дори и тази стъпка, която е много важна при замесване на домашни питки.
Приготвям хляба на програма за основен бял хляб - 1000 г - средно препечен.
След като е изпечен, го изваждаме от контейнера на машината и го оставяме да изстине върху решетка.


Винаги наблюдавайте тестото, докато се меси. Независимо, че рецептата е с точни пропорции, понякога тестото се нуждае от още вода, а ако е лепкаво от още малко брашно.
Тук може да видите как изглежда този процес, за да може да прецените.

Задължително е течността да е топла. Може да се добави около 50-100 мл прясно мляко, а останалото количество да е вода.

Винаги разтваряйте предварително прясната мая с малко топла вода. Едно кубче е стандартно около 40-42 г. Предварително може да си претеглите по около 10 г, както е в рецептата. До седмица прясната мая издържа, съхранявана в хладилник, но може и да се замрази. Следователно в замразено състояние отново безпроблемно се разтваря в топла вода.

18 коментара

  1. Много вкусно хлебче си направила, Светле. Опитите оказват голямото си въздействие във всяко едно отношение, ето че и тук при теб е така.
    Поздрави.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Габи! Учим се от грешката и опитваме, докато се получи. :)
      Поздрави!

      Изтриване
  2. Светле, от доста време си пека хляб в къщи, но винаги съм използвала само суха мая. Трябва да пробвам и по твоя начин да изпека хляб.
    Благодаря за споделеното и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Опитай, Хриси! Пропорциите в маята може да варират, зависи от доста неща, но засега с въпросния грамаж се получава добре. :)
      Хубава вечер!

      Изтриване
  3. Светле, така нетърпеливо скролнах надолу да видя една отрязана филия от хлебчето, но не си ни отрязала... :), беше ми любопитно. Много полезна публикация и съвети със сигурност, за всички които ползват хлебопекарна, но аз отказвам, не искам да се лишавам от удоволствието да усещам тестото и да го приготвям с ръце :) Уважавам много старанието ти, да знаеш!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Разочаровала съм те, значи... Нищо, има снимка на отрязана филия на рецептата за френския хляб. :D. Но има дни, в които не ми се снима, а с тази публикация по-скоро исках да дам рецептата, защото доста хора се сдобиха с този уред. :) А относно твоя отказ, разбира се, и аз продължавам да меся тесто за кифли, питки и други такива, но нямаме време вкъщи всеки ден да печем ръчно приготвен хляб, а пък ядем доста принципно. Купеният, обаче, нито засища, нито пък като вкус може да се сравни с домашния. :)
      Прегръдки! :)

      Изтриване
  4. Светле, аз също ползвам прясна мая, повече ми допада от сухата, макар да имам винаги и от сухата, за всеки случай, че е по-трайна. Но за разлика от Танчето не обичам да се "цапам" с тестото, докато се омеси, пък и ми е доста трудоемко, затова замесвам в машината, но пък от моите опити с нея стигнах до извода, че трябва да пека във фурната. Правила съм експеримент - с едно и също брашно, по един и същи начин, на една и съща програма, и въобще всичко еднакво - понякога ми се получава перфектен хляб, друг път препечен, трети път суров. Не можах да открия причината и почнах само да замесвам и втасвам в машината, после вадя, оформям и пека в печката.
    И аз искам филийка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вкъщи основният проблем беше колко да е маята, така че да не опира в капака на машината. Но винаги си печем в нея хляба и винаги става един и същ, особено, след като го правим вече с тези пропорции... Може би зависи от машината... Макар машината да има много програми, използвам само тази за белия хляб, понякога съм правила и тесто, а няколко пъти и козунак. Така и не усъвършенствах програмата с бързия хляб. Пробвах я и нея, обаче хлябът сякаш стои вътре леко недопечен, удължавала съм и времето за печене дори.. пак същото се получава. Може би трябва да пробвам с по-различни пропорции...
      А филийка ще сложа, когато снимам такава. :D

      Изтриване
  5. Разкошен хляб си приготвила,Светле и полезна публикация!
    Моята хлебопекарна съм я прибрала в шкафа и я ползвам само за козунаците,по-бързо и лесно ми е с миксера и бъркалките за тесто.Но преди това що печене падна,какви ли не комбинации .Ще взема пак да я изкарам май :)) .Прегръдка и хубаво утре,мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Роси! Аз пък имах голямо желание да изпробвам всякакви комбинации, различни видове хляб, но всъщност почти не съм експериментирала. Приготвяме основно, да не кажа и единствено, този хляб. :)
      Прегръдка и за теб! :)

      Изтриване
  6. Благодаря ти Светле и при мен резултата беше страхотен, цялото семейство си хапнахме с много голямо удоволствие и дори прекалихме с вкусния хляб :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз ти благодаря, Светле, че сподели за резултата! :) Да ви е сладко, а и дори и да прекалявате вкъщи с домашния хляб, поне знаете, че е наистина домашен и засищащ. :)
      Поздрави!

      Изтриване
  7. Много благодаря за рецептата :) След 2-3 неуспешни опита, този път се получи страхотно, само малко съм намалила солта, но следващия път ще си знам :)

    ОтговорИзтриване
  8. Пробвам в момента,в очакване съм на резултата.

    ОтговорИзтриване
  9. Здравейте,

    надявам се въпросът да не се стори глупав, но ако искам да направя по-малко количество хляб - примерно 500 гр. пропорционално ли трябва да разделя продуктите - т.е. да сложа точно половината на даденото за 1000 гр.?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, опитай да разделиш продуктите на половина и избери настройката за хляб 500 г. После може да споделиш какъв е резултатът. :)

      Изтриване
  10. милинекс уно/хляб 750гр. на бърза програма 1ч.30м. 285мл.вода на около 35/40 градуса...олио 1с.л/сол 1ч.л./захар 3ч.л/сухо мляко 2с.л/брашно 445гр./2 и половина лъжички суха мая или 22гр. жива мая............първо се слагат те4ностите и накрая брашното..............съотношението суха/жива мая е....1ч.л суха/9 грама жива,1.5 суха13жива,2 суха 18 жива,2,5 суха22 жива,3 суха 25 жива,3,5суха 31 жива,4суха 36жива,4,5суха 40жива,5.0суха 45 жива ...............Да ви е сладко :-)

    ОтговорИзтриване
  11. Здравейте можели да ми дадете рецепта за тесто за баница за хлебопекарна

    ОтговорИзтриване