Баналната приказка за копирането

Когато започнеш да водиш свой блог, особено кулинарен, зависи изцяло от теб как ще оформяш публикациите си, как ще представяш процеса на приготвяне - чрез текст или снимки. Кулинарните блогове в България са много, ама наистина мноооого! Всеки публикува различни рецепти, понякога ги заимстваме един от друг. Но все пак се придържаме (или поне аз и повечето редовни блогъри) към неписаното правило за посочването на източник.



Целите за воденето на един блог също са различни. Някои просто попълват рецептите си, за да могат по-късно да си погледнат рецептата - нещо като старите тетрадки и тефтери, но в модернизиран вариант. И все пак всичко записано на хартия си е най-трайно, освен ако не забуташ листчето някъде и след това с рецептата ти е свършено. 
Други пък водят свой блог с цел някаква си печалба от реклами, а пък трети - за да бъдат по някакъв начин полезни на други начинаещи. Има и четвърти - смесени измежду всички изброени до тук, а може би и пети. Всеки сам решава за какво ще е блога му, какво ще извлича от него и с какво да запълва страниците му. 
Когато натиснеш бутончето "Публикуване", рецептата ти ще види бял свят и ще е достъпна за всеки. Почти всеки кулинарен блогър се е опарвал от плагиатството. Съвсем леко в една предишна публикация загатнах за него и си знаем, че няма спасение от такива, които си цъкат из блоговете, копират, поставят в мейли за вестничета и списания и накрая печелят награди.



Всъщност това е напълно логично. Никоя рецепта в даден блог (и дори в моя) не е напълно автентична, авторска и никой блогър не открива топлата вода. Не открива как се приготвят пържени картофи, нито крем карамел, нито картофена яхния... Въпросът е, обаче, че всеки изгубва някакво време в писане и обяснение как да се приготви тази яхния или пък баница. Рядко съм срещала рецепти с кратко обяснение, колкото сам да си ги разбереш след това. Обикновено, всеки се старае (за кулинарните блогъри говоря) да изписва всичко подробно. Старая се и аз. 
И тук вече идва другата страна на нещата. Не откриваш топлата вода със своята картофена яхния, но пък записваш рецептата със свои думи и така зад всеки един картоф, домат или магданоз влагаш някакъв смисъл. Влагаш една частичка, макар и нищожна, от собствените си мисли. И докато ти мислиш как ще започнеш следващата публикация, така че да убедиш едва ли не, че тази торта е уникална на вкус, друг присвоява точно тази най-хубава част от рецептата ти, заради която с радост и гордост от написаното си натиснал въпросното оранжево бутонче. :) 
Лично на мен ми отнема понякога доста повече време да измисля точно как да започна следващата си рецепта - хем да не се повтарям, хем да не е нещо тривиално, хем пък и да напиша нещо и да не усещам, че нещо й липсва на тази рецепта. И както казах по-горе, всеки сам избира как да оформи своите публикации. Просто такъв е моят начин засега.
Не отдавам особено значение на това, че някой е копирал нещо си и ето спечелил нещо си. Но не ми става приятно, когато видя, че точно онази най-трудна понякога част - да започнеш с първото изречение, някак си се е изплъзнала и вече я виждаш като мисъл и чувство у друг.
Днес съвсем случайно попаднах на това списание, повод за днешната ми публикация. 
Единственото, заради което мога да похваля тази читателка на списание "Кулинарен журнал", е че уж е направила свои снимки към рецептата. 


Въпреки това съм на мнение, че един малък преразказ и преработка на описанието на рецептата или пък на увода (заради което най-много се подразних), или дори източник(!), никак няма да е излишен. И така и вълкът ще е сит - този, който си е копирал рецептата и са го наградили с нещо си, и агнето ще е цяло - този, който е вложил малко повече време и старание, и желание, но все пак е получил поне една частичка признание.

Може някои от вас да си помислят "Тази пък какво се пали толкова?", "За какво ги е написала тези неща?!". Това е първият и последен, може би, път, в който използвам блога си просто, за да напиша мнението си по един банален въпрос и с това приключвам темата. 

31 коментара

  1. Не,Светле няма да се питам защо се палиш.защото знам отговора,а и претенцията ти е основателна!
    Всичко допира до липсата на възпитание и изобилието на егоизъм и самочувствие.....
    Приветствам позицията ти!Всеки уважаващ себе си човек би трябвало да изисква уважение на труда му!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за подкрепата, Миленка! Наистина много нагли взеха да стават хората - не само в Интернет, но и дори в някой си магазин, на улицата...
      От време на време ще криввам от рецептите и се надявам да не ми се налага да разобличавам и други подобни случаи. :)

      Изтриване
  2. Светле, и защо да не отваряш повече темата... Ти да си мълчиш, а наглите и безскрупулни хора да продължават да вършат неразбории напред... Аз пък още повече бих се ядосала, това наистина е крайно нагло. И се радвам че ти е попаднало в ръцете списанието, а дано сега и "вещата" дама да види тук, че не е подминато деянието й. Ей, ама и аз се ядосах... Само има още нещо - не е сигурно дали читателката е предала така рецептата, или някой "вещ" редактор е допълнил, използвайки твоя блог.

    Продължавай да бъдеш себе си, поддръжаш много хубаво местенце! А пък "онези" все ще си намерят майстора!
    Прегръдки, Светле! И съм сигурна че тортата ти е прекрасна, независимо от случая...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, съгласна съм, Гери, че не трябва да се мъчи. Но и както се казва кучетата си лаят, а керванът си върви - някаква си стара поговорка е това. :) Та, и в моя случай, само ще си хабя думите, а всъщност в някои случаи си безсилен срещу наглостта и безсъвестността. А списанието, докато го намеря беше голям зор. Първоначално видях корицата му в сайта "Гответе с мен". И си казах - "брех, тази торта взела, че станала известна". Аз пък съм копирала и модифицирала леко рецептата от "Бон Апети". Когато отворих страницата, обаче, се изненадах, като прочетох собствените си мисли и се ядосах. Търсих въпросното списаниенце, но се оказа, че този брой вече е стар, а старите се връщат към издателите. Днес съвсем случайно, минавайки покрай един реп за вестници го видях изложено и си казах това е. Вече бях забравила за него буквално. :) И така днес го купих съвсем случайно, явно е останало да ме чака и да му се ядосам после. :D Исках да го купя не за друго, а за да видя дали е изпратена рецептата от читател или уж е публикувана просто от редактор. Но сега като се замисля редакторът може да измисли някакво си име и град и да напише, че тази рецепта я изпраща даден човек. А другото, което ми стана освен смешно, но и може би малко тъпо и тъжно, е че списание, струващо 1 лев (т.е. не е като онези за по 40 ст.) краде от нищо и никакъв блог. И ако редакторите, които може би имат необходимата квалификация да са в това списание, копират от нашите блогове, значи може би вече са стигнали дъното на своята кариера. Защото аз не съм някакъв писател или журналист, не се занимавам професионално, не печеля пари, не вземам заплата за това да измисля поне няколко реда текст... И за какво говорим не знам.... Няма оправия с това нещо. И да тръгна да им пиша, да се занимавам, не мисля, че ще получа отговор даже. Затова единственото, което мога да направя е да публикувам "престъпленията" в моя блог. :)
      А иначе тортата е интересна като вкус и лесна за направа. Една от първите, които съм направила и публикувала. :)
      Прегръдки!

      Изтриване
    2. Светле, аз пък мисля, че трябва да им пишеш! Преди време Пепи ми показа как един сайт е откраднал моя снимка (на желирания таратор). Бяха изрязали подписа ми и публикували моята снимка. Много се ядосах! И определено им писах... И в самия сайт, и на имейл. Махнаха снимката след това, извиниха се супер нелепо, но поне имаше резултат след наглостта им. Така че покажи, че си видяла и че не си съгласна. Защото иначе практиката ще продължи, като видят, че може и така, а никой не е възроптал...

      Изтриване
    3. О, това с изрязването е много "хитро". И на мен ми се е случвало, понеже надписите ги поставям в някой край на снимката, но всъщност просто се изрязва това крайче, нищо, че остава по някое чинглече от буквите... Нали са големи професионалисти... и явно боравят с фотошоп на ниво... някой аматьор като мен, а иначе са списание, вестник или професионален сайт... Наглостта край няма, че и се опитват да те надхитрят по нелеп начин. Може и да се опитам да им пиша, поне да видя какво ще е оправданието им и ще докладвам после. :-)

      Изтриване
  3. Светле с право се палиш,напълно разбирам какво ти е и как се чувстваш.Нямам думи.За това трябва да се говори и пише,че поне малко думите да докоснат такива нагли "дами".А блога си е твой и ако не напишеш в него това което те вълнува,радва,че и боли къде другаде,затова не се отказвай да го използваш и както казваш,просто да си напишеш мнението.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за подкрепата, Танче! Надявам се с тази публикация да съм докоснала повече хора - и такива, които копират безсъвестно и такива, които не копират и се надявам да не започнат да го правят толкова нагло! :)

      Изтриване
  4. Аз също съм на мнение, Светле, че трябва да им драснеш един e-mail на тези наглеци! Ти си в правото си да се ядосваш! Дори и аз се ядосах на това,което прочетох! Никак не е приятно някой без твое позволение да използва твоя труд! Подкрепям те изцяло!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Наде! :) Драснах им мейл, пък да видим дали и те ще ми драснат нещо. На мен ми мина отдавна, беше за кратко ядосването, по-скоро изненадата беше по-голяма. Знам, че това са бели кахъри и не го приемам толкова навътре, но пък за един блогър копирането е болна тема.

      Изтриване
  5. Светле, явно това е много наболяла тема и много хубаво, че не премълчаваш, а споделяш твоите мисли и ,,ядове''.
    Макар и отскоро да съм сред блогърите, но и на мен ми се е случвало да ми вземат снимки и рецепта, и публикува под друго име.
    Винаги съм се чудила как може да съществуват на този свят толкова нагли и некоректни хора!!!
    Затова трябва да си помагаме и да се уважаваме между нас и видим ли някоя нередност да се уведомяваме.
    Съчувствам ти от все сърце и зная как се чувстваш!
    Подкрепям те напълно, Светле!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти,Хриси! Това е болна тема за много блогъри и изобщо за хора, които се занимават с попълването на някакво съдържание в нета, независимо дали става въпрос за новини или нещо друго.
      Съгласна съм с теб и именно за това пуснах тази публикация, макар и много да се двоумях преди това.
      Май не са останали вече блогъри, които да нямат копирана рецепта или снимка...

      Изтриване
  6. Много неприятно нещо ти се е случило, Светле. За съжаление така е в България, а и не само и винаги ще се намерат такива "индивиди". На мен също ми се случи преди седмица- две. В един сайт ми бяха взели снимка на една салата и бяха заличили инициалите ми. Аз естествено им писах и махнаха снимката и рецептата. Но при теб е друго, още по- нагло /да спечелиш на гърба на другия/- това минава всякакви граници.
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И преди съм попадала на мои копирани рецепти, дори и снимка, в едно вестниче за рецепти. Но това за тях е практика. И тогава малко се ядосах, но то е малка рибка, в сравнение с уж сериозно списание, което съм си купувала, за да разгледам какво има. Ще видим какво ще ми отговорят, ако изобщо го направят.
      Прегръдки, Габи!

      Изтриване
  7. А,моля,моля,въпросът изобщо не е банален и много добре правиш,Светле,че го повдигаш!
    Напълно права си,че да напишеш и оформиш дадена публикация си отнема много време и ако има нещо,което най-много да ме дразни е когато някой наготово ми копира текстовете,А когато е колега-блогър-още повече,за мен това е крайно недопустимо и по-обидно от крадене на рецепта.Рецептите по принцип се застъпват и си приличат,но написаното като цялостно оформление на публикацията си носи почерка на блогъра и най-важното е отделено много лично време,което някои доста безогледно си копират
    Съжалявам,че така са те разстроили,Светле!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за подкрепата, Роси!
      Озаглавих публикацията си като банална, защото много пъти съм чела в други сайтове или блогове оплаквания от подобен род копиране и темата е дискутирана N-пъти, но колкото и да си се ядосваме, вълната на копирането и съответно броят на копиращите наготово се увеличава, не отшумява... И така се получава един омагьосан кръг, в който ние нищим тази тема, а на трети - въобще не им пука, когато си копират каквото пожелаят. И именно затова исках да уточня, че не се ядосвам за копирането на рецепти, тях си ги има, освен ако не е някакъв шедьовър като уникалните на Ескуфие, но все пак цялото това описание, подробно, със снимки, постъпкови, онагледяващи и украсяващи, са си лично творчество и тогава вече имаме претенция, че едва ли някой ще напише този текст точно като теб или като мен. А и като се замисля колко пъти ме е домързявало да пиша, да пиша... Въпреки това мързелът не надделява, защото ми е приятно да правя това, което правя. :)

      Изтриване
  8. Светле, напълно си права че никой от нас брогърите не открива топлата вода и не измисля съвършено нови рецепти - искам да кажа, че все от някъде сме ги видяли и сме почерпили вдъхновение да ги приготвим и да ги поднесем. Не мога да се съглася обаче, че това че сме се потрудили да опишем подробно всяка стъпка и след това да загубим от времето си да снимаме и да покажем в най добра форма резултата от труда си не заслужава уважение! Виждам, че точно това те е подразнило (липсата на поне мъъъъничко уважение към труда, който си положила и който най- нагло е ограбен и присвоен) и напълно те подкрепям! Наистина не трябва да се примиряваме с това и винаги когато се натъкнем на подобна наглост да й даваме гласност. Може пък и да се усетят тези, които на чужд гръб се сдобиват със слава и както казваш ти може би печелят и някоя и друга мижава награда, без да се замислят за огорчението, което оставят!
    Не трябва да се отказваш да повдигаш темата отново и отново!! Защо ти да се чувстваш виновна?! Напротив!! Имаш нашата подкрепа!!
    Поздрави и прегръдка, мило момиче!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. След всички оставени от вас коментари и подкрепа, определено съвсем забравих за този случай. При първа възможност, ако се натъкна на поредното плагиатство, ще докладвам в блога си. И напълно съм съгласна с написаното теб, абсолютно точно си разбрала защо повдигам въпроса и кое ме дразни в това неконтролируемо копиране. Всъщност аз много рядко купувам такива списания, вестници.. кой знае в колко други броеве има нашите рецепти, които ако ги съберем на едно място, сигурно ще има материал за издаване на вестничета поне година-две-три, а дори и повече може би. :)
      Прегръдка и за теб, Руми! И ти благодаря за подкрепата! :)

      Изтриване
  9. Мили момичета, и аз съм изпадала в подобна ситуация преди години с моя рецепта за сладка баница и мой стих. Е, писах мейли, посочвах доказателства в моя полза и накрая нищо. И на мен ми отговориха така "Не публикувай като искаш да не взаимствам!" Наглост. Да. Примирих се, че в нета ще е така и продължих с блога си.
    Светле, имаш и моята подкрепа!
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Вили! Най-тъпото в случая е, че тези списания имат някакво по-добро реноме, в сравнение с някои жълтурчета, струващи стотинки. Затова и няма смисъл хората да си дават парите за подобни издания, защото те не показват нищо различно, нищо уникално, нищо от техния почерк и марка. А оправданието съм го срещала и преди и е най-тъпото обяснение, което може да ти бъде дадено...
      Хубав ден и на теб! :)

      Изтриване
  10. Много съжалявам, Светле за тази неприятна и некоректна история...
    Подкрепям те и аз!
    Зная и ценя труда на блогерите да изпълнят кулинарна идея, да създадат и оформят своя публикация.
    Виртуална прегръдка за теб, хубав и въпреки всичко, усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за подкрепата, Дианка! :)
      Прегръдка и за теб!

      Изтриване
  11. Привет, привет, мила Светле! Каквото и да кажа ще е прекалено "мило", относно кражбата на твоя интелектуален и кулинарен труд! Глупостта, лицемерието и наглостта на някои хора е безгранична! Аз както и останалите съм на мнение, че трябва да драснеш едно писъмце на т.нар. редактор на това списание. Жалко е да печелиш на чужд гръб. Желая ти да не се отказваш, макар и да има несправедливост към теб. Бъди себе си и продължавай да ни радваш с твоите КУЛИНАРНИ ФАНТАЗИИ! Поздрави на всички и хубав ден! От Катя!

    ОтговорИзтриване
  12. Светле, май всички в една или друга степен сме потърпевши от такива некоректни и нагли индивиди!
    Подкрепям те напълно, мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е, за жалост, Инче! Благодаря и на теб! :)
      Поздрави!

      Изтриване
  13. Аз пък, изобщо не искам да го споменавам този проблем и да си го слагам на сърцето, защото ако започна няма спиране, а съм ужасна побесняла и не искам да си показвам рогата, защото не бих могла да запазя добрия и възпитан тон в такива моменти...
    На няколко пъти ми се е случвало да виждам мой рецепти в интернет пространството, точно както казваш, Светле буквално и без никъв посочен източник, е с тази разлика, че на мен директно и снимките ми бяха откраднали, та нямаше място за съмнение, че нещата са грубо пипнати, но го преглътнах някак. Писах, направих всичко възможно да разбера как остават ненаказани и с чиста съвест подобни хора?! Резултата беше, че снимките и рецептите изчезнаха в два от случаите, а в друг добавиха линк към рецептата.
    В единия случай получих сигнал от едно момиче във фейсбук, което също има блог и във въпросния сайт имаше и нейна рецепта.
    В никакъв случай не бива да се мълчи и да се подминават безучастно ситуации от този род, нищо че почти сигурна съм резултата едва ли ще бъде задоволителен, и все пак...
    Може много да се говори и наистина ми е мъчно, защото наистина всичко това отнема от нашето време и енергия. Не се съмнявам, че всеки дава всичко от себе си, във всяка публикация всеки оставя част от себе си и изразява моментното си душевно състояние, и това да ти откраднат...., е не, ако продължа ще стана лоша...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че си изразила и своята позиция, Танче!
      На мнение съм че това са абсолютно бели кахъри. Не искам да изглежда така все едно от мухата правя слон, нито пък да обвинявам как и кой си е позволил да копира това или онова. Дори се опитах да изразя просто позицията си по даден проблем за блогърите без да отправям груби нападки и да се влияя от моментния си мъничък гняв (който да подчертая отдавна ме напусна). Нямам претенции за рецептите, а за текста към тях, а също така и за снимките.
      А сайтовете за рецепти.... Там хаосът е още по-голям. Копират си безразборно, за да попълнят по-бързо някакво съдържание и обикновено мишена на копирането са блоговете.
      Ако попадна на други подобни копирания, ще го отбележа в блога си.

      Изтриване
    2. Похвално е отношението ти, Светле, защото по този начин даваш гласност на един голям проблем и по този начин защитаваш не само своите права, но и на всички останали :)
      Прегръдки, мила :)

      Изтриване
  14. Светле, това си е болна тема за всички блогъри, и не само за тях. Всеки се е опарил по някакъв начин. И аз съм попадала на мои рецепти във вестници и списания, но под друго име. И да се ядосвам, и да пиша ... спрях да ги гледам. Никой не е измислил нещо ново и по-различно, но влагаме нещо от себе си в самата рецепта, влагаме труд и старание, влагаме душата си ... Копират, крадат, но и нагли после нападат и обиждат. Няма оправия мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сългасна съм, Вили! Няма смисъл да се ядосваме излишно, но пък не е излишно подобни наглости да бъдат показвани профилактично. :)

      Изтриване